Till alla berörda resenärer med M/S Drotten
MIN RESA MED M/S DROTTEN HAR STÄLLTS IN, VAD GÖR JAG?
Om din resa har ställts in kan du välja att antingen omboka resan kostnadsfritt eller att avboka resan mot återbetalning av biljettpriset.
Kontakta vår bokning på telefonnummer 0771-22 33 00 eller på e-post till bokningen@destinationgotland.se för att få hjälp med ombokning eller avbokning.
VAD KOSTAR DET ATT BOKA OM MIN RESA?
Din ombokning på grund av de inställda resorna med M/S Drotten är kostnadsfria. Vi gör vårt yttersta för att hitta en bra avgångstid som passar dig.
OM MIN TUR AVBOKATS, FÅR JAG PENGARNA TILLBAKA DÅ?
Som passagerare har du rätt till kompensation enligt EU:s förordning vid förseningar eller inställda turer som vi självfallet följer. Om din tur avbokats erbjuder vi pengarna tillbaka motsvarande den del av resan som inte kunnat genomföras.
JAG BLEV FÖRSENAD TILL MIN SLUTDESTINATION. KAN JAG FÅ ERSÄTTNING FÖR UTLÄGG I SAMBAND MED DETTA?
Som berörd resenär har du rätt till viss ersättning i efterhand. Klicka här för att läsa om dina rättigheter vid resor till sjöss. Bra att tänka på är att varje enskild bokning hanteras separat.
HUR GÖR JAG FÖR ATT FÅ ERSÄTTNING FRÅN DESTINATION GOTLAND?
För att få ersättning för inställd resa, eller ny färjebiljett på grund av inställd resa ska du mejla vår kundservice: kundservice@destinationgotland.se
Se till att ha följande uppgifter tillgängliga för att det ska gå så smidigt så möjligt:
- Bokningsnummer
- Namn
- Bankens namn
- Clearing- (IBAN eller SWIFT-nummer för er gäster med utländskt konto)
- Kontonummer
- Eventuella kvitton/bekräftelser för utlägg, exempelvis boende el. dyl.
VAD HAR HÄNT MED M/S DROTTEN OCH VARFÖR ÄR HON UR TRAFIK?
Fredagen den 11 augusti upptäcktes ett problem med drivlinan och därför togs fartyget ur trafik. Efter att felet undersökts närmare beslutades att fartyget behövdes repareras på varv.
HUR LÄNGE KOMMER M/S DROTTEN ATT VARA UR TRAFIK?
M/S Drotten har undersökts på ett varv i Odense, Danmark där felet identifierats. Fartyget kommer att repareras på plats så fort varvet har möjlighet. Samtliga avgångar med M/S Drotten ställs fram till ordinarie varvsundershåll den 25 september.. Resenärer som har en resa bokad med M/S Drotten fram till 24 september kan också boka om eller boka av sina resor kostnadsfritt oavsett biljettyp.
VAD GÖR NI FÖR ATT ALLA SOM TÄNKT RESA SKA KUNNA GÖRA DET?
Vi kommer att sätta in extraturer med M/S Visby och M/S Gotland som är våra andra två ordinarie fartyg. Alla resenärer som påverkas av felet på M/S Drotten har bokats om till en ny resa med antingen M/S Visby eller M/S Gotland.
Om du som resenär inte kan eller vill resa den nya tiden har du rätt till återbetalning eller ombokning. Alla ändringar görs via Destination Gotlands bokning. Destination Gotland beklagar de förseningar eller ändringar som detta medför för ombokade resenärer.
Telefon: 0771-22 33 00
E-post: bokningen@destinationgotland.se